Så väljer du rätt städfirma i Borås
Att göra rätt val av städfirma Borås är faktiskt inte lätt. Hur vet du egentligen att du får en bra och seriös service, att de anställda har en bra arbetsmiljö och att företaget har bra omdömen från riktiga kunder? Det ville vi ta reda på och gjorde därför en undersökning av utvalda städföretag i Borås.
Letar du t ex efter hjälp med flyttstädning så vill du ju få ett bra arbete utfört så att besiktningen blir godkänd. Letar du efter en leverantör för hemstädning så är det viktigt att du känner att du får en pålitlig partner.
I vårt test av olika städfirmor så kollade vi på flera saker, bland annat hur snabbt man svarade på kontaktförfrågan. Vi tittade även på hur ur tydlig man var i sitt prisförslag och vi pratade även med existerande kunder till de städfirmor i Borås som vi testade.
Viktigt att poängtera är att vi valde ut städföretag som har en fysisk anknytning till Borås och som inte bara marknadsför sig mot området. Vi tittade även på vilka ””kringtjänster”” inom städning som man erbjuder då vi anser att det är viktigt att kunna lägga till andra tjänster kopplat till det man redan köper.
Den tjänst vi testade på alla företag i undersökningen var hemstädning varannan vecka.
Test av städföretag Borås
Det första vi kollade på var om företaget är fysiskt etablerat i Borås. Vi tycker det är viktigt med en lokal närvaro och förankring när man ska erbjuda tjänster inom t ex hemstädning. Utöver det tittade vi på de olika omdömen som man har fått via olika tjänster på nätet och om dessa verkade korrekta. Sedan gjorde vi vår undersökning, Så här gick vårt test av städfirmor i Borås till:
- Vi efterfrågade hemstädning varannan vecka på lägenhet om 4rok i Borås.
- Vi skickade en offertförfrågan på något av de sätt som respektive städföretag nämner på sin hemsida. Det handlade t ex om att fylla i formulär, ringa, skicka mail eller som i något enstaka fall kontakta företaget via messenger.
- Vi mätte tiden det tog innan vi fick någon form av återkoppling, och då inte autosvar utan ett svar från företaget.
- Vi ställde samma frågor om pris per timme efter RUT-avdrag, alternativt fast pris per tillfälle.
- Vi ställde också krav om bra villkor för deras anställda. Den frågan ställdes en gång per företag för att vi ville se hur man fångar upp viktiga frågor.
- Vi frågade om man fick samma personer som kommer varje gång. Eftersom man släpper in personer i sitt hem så kände vi att det var en viktig parameter att ta med i undersökningen.
- Vi frågade också om vilka betalningsalternativ som var tillgängliga. Detta för att se hur flexibel man är i sin kundrelation.
- Sedan vägde vi ihop den samlade bilden och gav respektive företag en totalpoäng.
- Vi lade även lite tid på att undersöka vilka branschorganisationer som man säger sig vara med i.
Dammråttan Borås
Dammråttan i Borås AB har funnits i ca 20 år, registrerat 2004 enligt allabolag.se
Man har haft en bra och stabil ekonomisk tillväxt i stort sett hela tiden sedan starten, vilket i sig är imponerande. Idag tillhör man Stromtrivsgruppen som är ett nationellt städföretag men olika städfirmor knutna till sig. Det gör att Dammråttan har en stabil grund att stå på även inför framtiden.
Hur var kontakten med dem?
Jo, den var riktigt bra faktiskt. Redan vid förfrågan som skickades via deras hemsida, fick vi en bra känsla. Man gav ett seriöst och ett seniort intryck redan från början. Formuläret var också relativt enkelt att fylla i – totalt 7 fält plus skicka-knappen behövdes. Även om jag själv är ett fan av enkel kontaktförfrågan och offertförfrågan så var upplevelsen sömlös i mitt tycke.
Redan några timmar efter förfrågan fick jag ett samtal där personen helt enkelt förklarade att man tagit emot förfrågan och ställde ett par kompletterande frågor. Personen sade också att jag under dagen skulle bli kontaktad av en kollega till henne med ett förslag på kostnad och upplägg, vilket man gjorde. Den känslan var fantastiskt bra.
Betyg på kontakten med Dammråttan: +++++
Hur enkel var offerten att förstå?
Offerten lämnades över telefon vilket i sig är bra. Ett mail kompletterade anmälan med ett informations brev (pdf-fil) som beskrev vad som ingår, hur det går till, saker att tänka på och liknande. Där hade jag sett att prisinformationen fanns med, i alla fall i mailet.
Men jag tänker inte låta det nedslå ett annars givet betyg för offerten – samtalet var väldigt bra, seriöst och fokuserat på lösning.
Betyg på offertförfarandet: +++++ (även om det kunde kompletteras med prisuppgift i mailet)
Hur snabbt skulle man kunna börja?
I samtalet diskuterades ett eventuellt startdatum och man skulle kunna börja redan kommande vecka på i stort sett valfri tid. Det tycker jag var riktigt bra, framförallt med tanke på att dem är högt belastade med kunduppdrag. Snyggt jobbat med planering av personal och “forecast” på kommande uppdrag.
Betyg på startdatum: +++++
Helhetsbetyg för upplevelsen med Dammråttan: +++++
Omsättning 2021: 39,9 MSEK
Antal anställda 2021: 80
Dammvippan Borås
Dammvippan i Sjuhärad AB har funnits sedan 2014, ännu längre tillbaka om man räknar med att det först startade som enskild firma. Redan 2014 omsatte man ca 2,3 miljoner vilket är bra ett första år. Man har legat stabilt mellan 5,3 MSEK och 7,3 MSEK i omsättning.
Hur var kontakten med dem?
Känslan efteråt är ändå väldigt positiv. Dock så är känslan när man besöker hemsidan att man inte riktigt får förtroende på grund av design och funktionalitet. Men det är tydligt var man hittar offertförfrågan, och det är bra.
Ett par vändor med mail och ett par kompletterande frågor på telefon så var det klart med datum, tid och pris. Faktiskt över förväntan om jag ska vara ärlig.
Formuläret var också enkelt, men något fält för mycket. Totalt 8 fält behöver man fylla i innan man kan skicka iväg förfrågan. Det skulle man kunna göra bättre, om jag ska nämna något negativt.
Redan en timme efter att jag skickat förfrågan kom ett svar. Det är bäst i klassen av de städfirmorna i Borås som vi testat. I det första svaret skickas också information om vad som ingår i respektive rum, vilket jag uppskattade väldigt mycket. Också väldigt tydligt att det är fria ytor det handlar om. Bra där!
Betyg på kontakten med Dammvippan: +++++
Hur enkel var offerten att förstå?
Helt ärligt, superenkel. Fast pris för städning varannan vecka och tydligt i mejlsvar vad som ingår. Man tryckte också på att man försöker få samma personer som kommer och städar varje gång, det skapar också en trygghet för dig som köper tjänsten.
Betyg på offertförfarandet: +++++
Hur snabbt skulle man kunna börja?
Man erbjöd start redan veckan efter på dag och tid som jag skulle kunna välja själv. Man har en ganska full orderbok och den flexibiliteten och i kombination med mycket uppdrag gör att det blir högsta betyg på det också.
Betyg på startdatum: +++++
Helhetsbetyg på Dammvippan i Sjuhärad AB: +++++
Omsättning 2021: 5,3MSEK
Antal anställda: 2021: 15
Victorias städservice
Victorias städservice KB har funnits sedan 2011 och omsatte 1,5-3MSEK 2021. Företaget är ett kommanditbolag och därför finns inga exakta uppgifter om antalet anställda eller omsättning att tillgå via allabolag.se.
Hur var kontakten med dem?
Kontakten var ok. Jag tycker man ska kunna kräva ganska mycket som kund eller rättare sagt, potentiell kund. En god och enkel kontakt är viktig för att bygga förtroende till nya kunder.
Formuläret på hemsidan var svårt att hitta och inte logiskt var någonstans eftersom du är tvungen att leta efter det. Dock fanns uppgifter om mejladress och telefonnummer tillgängligt enkelt, och det är bra. Själva formuläret, när jag väl hittade det, var lite onödigt komplicerat. Framförallt med tanke på att alla uppgifter jag lämnade i förfrågan också kontrollerades/efterfrågades via telefon. 14 fält behöver man fylla i innan man kan skicka något och det är alldeles för mycket. Designen gör det också lite svårare.
Svar kom dagen efter vilket i sammanhanget är ok. En tid för besök ville man boka och det tog drygt en vecka innan det var möjligt. Bra tanke att göra ett besök för att ge bästa möjliga service, men i min värld onödigt. Också en lite märklig känsla att någon ska komma och göra en bedömning på hur lättstädat det är. Vid besöket diskuterades även deras lösning, som var dels abonnemang men även utan abonnemang. Den enda fördelen med abonnemang var priset. Svar på frågan om jag skulle kunna få samma dag och tid med eller utan abonnemang var att det skulle vara möjligt.
Jag tror, om jag ska skicka med ett litet affärsutvecklingstips, att istället för att låta priset vara “USP:en” för att teckna abonnemang, så låt istället då möjligheten att få samma veckodag, samma tid och samma personal vara det. Det hade varit positivt för mig i alla fall.
Abonnemanget var även med tre (3) månaders uppsägning.
Betyg för kontakten med dem: +++4
Hur enkel var offerten att förstå?
Ändå ganska enkelt tycker jag. Nackdelen med offertförfarandet var att det tog lite väl lång tid att ge ett pris på städning varannan vecka. Det utlovades vid två tillfällen att det skulle komma, men fick ändå påminna om att få offert/prisförslag skickat till mig. Det skulle kunna vara bättrre.
Men när det väl kom, så var det lätt att förstå. Det framgick också att man var fullbokade fram till sista juni och att man skulle skicka ut information om det dök upp en tid innan dess.
Betyg på offertförfarandet: sammantaget så kan jag inte ge mer än betyget +++ för offertförfarandet.
Hur snabbt skulle man kunna börja?
Det är här som det verkligen drar ned betyget. Det är viktigt för ett serviceföretag att vara flexibla och lyssna av sina kunder och deras behov. Jag utgår från att man har mycket att göra och att det är därför man helt enkelt inte kunde ge snabbare återkoppling och tidigare start.
Betyg på startdatum: ++
Helhetsbetyg på Victorias Städservice: +++
Omsättning 2021: 1,5-3MSEK
Antal anställda: 2021: ingen uppgift.