BT.se publicerade i mitten av juli en artikel om hur svårt det är för nattklubbarna i Borås att få kunder, även under sommaren. Något enklare är det för restauranger även om en nedgång i besök och kunder märks även där.
Borås är ingen sommarstad, alltså en stad eller ett område som man besöker under sommaren som turist. Så är det bara.
Varför? Helt enkelt för att det inte finns de saker som turister efterfrågar på sommaren – solsäkert, sommaraktiviteter, fina badplatser och annat som lockar på sommaren. Gå till dig själv, vad letar du efter när du ska iväg på semester? Ett övervägande svar där är troligtvis sol, bad, värme och lokala kulturupplevelser som t ex ett intressant ”kök”.
Sommartorsdagar en möjlighet
Om man tittar på hur det ser ut så tycker jag nog att t ex Viskan har fullt på sommaren, Grand har också en ok tillströmning. X&Y väljer ju att stänga under sommaren för att man förstår och antar utmaningen som en verksamhet och företag behöver göra – det är lite det som det handlar om att driva företag.
De har också insett att sommartorsdagarna i Borås också är en möjlighet för dem att ändå ha någon form av verksamhet under den period som deras målgrupp inte finns i Borås. Allt för att locka till sig andra besökare och kanske bredda sin målgrupp lite. Det vill säga att anpassa sin verksamhet efter de förutsättningar som finns.
Kanske något för andra att ta efter?
Läser att en annan nattklubb har gratis inträde under sommaren, och det är väl bra. Men om ingen är kvar i Borås så hjälper det inte att sänka priserna eller i det här fallet ha gratis inträde på sina ordinarie produkter och tjänster. Varför har man inte det året runt då?
Det är kontraproduktivt för ett företag att erbjuda sänkta priser (eller gratis) för att locka tillfälliga kunder – för oss medvetna besökare så vittnar det snarare om att det är ett desperat skrik efter kunder.
Lite som den gamla sanningen att inte besöka en restaurang som inte har besökare.
För en kund idag så är det viktigt att där man väljer att lägga sina pengar och sin tid på, är något som ger mer värde än bara den tillfälliga stunden av nöje och berusning.
Som företagare har du en verklighet och ett behov att förhålla dig till och därigenom skapa det sug efter din verksamhet som du vill ha. Det är ju därför du finns. Läser mellan raderna att en del nattklubbsägare vill att Borås stad ska se till så kunder kommer till deras nattklubbar, logiken i det?
Borås ligger inte vid kusten. Borås är inte en stad med eko utanför Sverige och Borås är inte en stad som lockar turister. Det finns en del som åker hit någon dag eller två för besök på djurparken, när man t ex semestrar i Göteborg. Även om staden är ”känd” för sitt textilarv så, handen på hjärtat, lockar väl inte det till ett besök?
Nej. Verkligheten är att de flesta lämnar Borås under sommaren. Anledningen är helt enkelt att det inte finns något som vi vill ha och letar efter att lägga vår välförtjänta semester och ledighet på.
Den vill man ju spendera så lite som möjligt på hemmaplan.