2024 kommer passagerare flyga med flygbolag som flyger med nya flygplan, nya designer för sittplatser och stora förbättringar på en del flygplatser.
En stor uppgradering av flygplatsen Abu Dhabi International Airport, hemmahamn för Etihad Airways, öppnade helt sin Terminal A sent 2023 efter en del förseningar. Denna enorma anläggning är en enorm förbättring och kommer möjliggöra för Etihad att erbjuda förbättrade anslutningar, en trevligare plats för passagerare och nya lounger när flygbolaget expanderar under 2024 och 2025.
Samtidigt, på Los Angeles’ LAX, är den största nyheten utanför terminalerna — på sätt och vis. Det automatiserade människotransportsystemet på flygplatsen har tagit fem år att färdigställa med sex stationer. Dessa förbinder terminalerna med den nya anläggningen för biluthyrning, zoner för taxitjänster, parkeringsplatser och den nya Metro Transit Center-stationen för de lokala Metro rail linjerna C och K.
Det är en massiv förbättring och förhoppningsvis kommer det att räcka långt för att minska flygplatsens trafikstockningar när det öppnar år 2024.
Över hela världen förväntas en rad förbättringar på flygplatserna att rullas ut. T ex kommer de nya väskskannrarna tas i bruk, och innebär att du inte behöver ta ut vätskor eller elektronik i säkerhetskontrollerna. Det kommer även fler integreringar gällande appar för flygbolag och flygplatser som avsevärt kommer minska kötider och förbättra ombordstigningen.
Nya små flygplan
Den stora nyheten handlar om små, mindre flygplan.
Airbus A321XLR är den längsta räckviddsversionen av Airbus A320neo-familjen med en flyglängd, där XLR står för ”extra lång räckvidd”, på 850 mil eller ungefär nio till tio timmars flygning. Efter vissa förseningar förväntas det att den börja flyga sent år 2024.
Du kanske känner till A320neo från kortare flygningar på några timmar, men XLR-versionen kan flyga lika långt som ett mycket större plan. Det blir också mer ekonomiskt för flygbolagen. Dess extra långa räckvidd öppnar upp många rutter som tidigare varit olönsamma. De rutter som har för få passagerare för ett stort plan, men för lång sträcka för de tidigare versioner av de små flygplanen att flyga.
”Om allt går bra tror jag verkligen att det kommer att förändra de städer som trafikeras och det kan även öka frekvensen på befintliga rutter. Jag tror att det här flygplanet kommer att medföra mycket bekvämlighet”, sa Flavien Tête, medgrundare och verkställande direktör för Flight-Report.com.
Det relativt lilla flygplanet innebär också kortare ombordstignings- och avstigningstider, berättade Tête för CNN Travel.
”Och även nya kabiner. Den smalare kabinen var inte nödvändigtvis utformad för helt platta säten eller säten i premiumekonomi, och dessa var inte riktigt optimerade för den mindre flygplansflottan. Så med A321XLR kommer vi verkligen att se helt nya säten, en helt ny atmosfär — det kommer att kännas mysigt.”
Nya flygplan – nya säten, förbättrad service
När flygbolagen tar sig ut ur nedgången som uppstod under pandemin, börjar de nya flygplan de beställt anlända, med nya kabiner och nya säten.
Japan Airlines (JAL) kommer att börja använda sin första Airbus A350-1000 i januari 2024, inledningsvis till New York och senare under våren även till Dallas Fort Worth. Med lyxiga 1:a klass sviter, stora affärssviter och några av de mest rymliga ekonomisätena på marknaden, är det här ett flygplan att hålla ögonen på.
Lufthansa planerar samtidigt att introducera sin Allegris generation, med nya säten i första, affärs-, premium- och ekonomiklass, för att uppdatera sin ombordupplevelse. Förseningar i produktionen innebär dock att det kan ta lite extra tid innan flygplanen blir tillgängliga.
Även Air India får sina första A350-plan. Det är flygplan som de designat själva, med omprofilering med vackra nya flygplansmålningar och snygga nya uniformer från modedesignern Manish Malhotra. Medan flygbolaget tidigare har tagit emot några A350-plan som ursprungligen var avsedda för Rysslands Aeroflot i slutet av 2023, kommer dessa att vara de första helt designade enligt Air Indias önskemål.
Även Emirates får sitt första A350 plan i mitten av 2024. Det Dubai-baserade flygbolaget planerar också att ersätta säten på sina äldre Boeing 777-flygplan med en ny affärsklassprodukt — inte en minut för tidigt med tanke på åldern på sätena i dessa flygplan.