Det finns spel som blivit älskade klassiker, och så finns det… de andra. De där som hypats i flera år, kostat miljoner att utveckla och marknadsföra – men som ändå landat med ett ljudligt magplask. Vissa spel var trasiga redan vid lansering, andra missförstod helt vad publiken ville ha. Och några var bara så dåliga att folk fortfarande pratar om dem, fast av helt fel anledning.
Det räcker med en trailer för att folk ska börja planera spelsläpp som om det vore julafton. Men när spelet väl kommer och det är pannkaka – då blir det ramaskri. Här är några gånger det gick riktigt snett.
E.T. – ett spel så dåligt att det begravdes i öknen
Atari trodde att ”E.T. the Extra-Terrestrial” skulle bli en kassako. Filmen var en megahit, så spelet borde sälja som smör. Problemet? Utvecklarna fick fem veckor på sig att göra klart allt – från koncept till färdig produkt. Resultatet blev ett rörigt, tråkigt och bitvis ospelbart äventyr.
Spelet sålde först bra tack vare hypen, men lämnade snabbt miljoner av besvikna spelare. Till slut grävde Atari ner tusentals osålda exemplar i New Mexicos öken. På riktigt.
Cyberpunk 2077 – när förväntningarna blev för stora
CD Projekt Red låg bakom älskade ”The Witcher 3”, så när ”Cyberpunk 2077” utannonserades gick folk bananas. Spelet sålde i miljoner – men lanseringen 2020 blev en kris. Buggar, krascher och grafikproblem förstörde upplevelsen, särskilt på äldre konsoler. Spelare kände sig lurade, Sony plockade bort spelet från sin digitala butik, och utvecklarna fick be om ursäkt offentligt.
Även om spelet numera är bättre efter patchar, har ryktet aldrig riktigt återhämtat sig.
Fallout 76 – onlinefiasko med minimalt innehåll
”Fallout” är en av de mest älskade spelserierna. När Bethesda utannonserade ”Fallout 76” som ett onlineäventyr i samma värld, blev många nyfikna. Men redan från start var det tydligt att något var off. Spelet saknade NPC:er, vilket gjorde världen märkligt tom. Serverproblem, buggar och ett allmänt känslolöst gameplay fick fansen att rasa.
Det blev inte bättre av att collectors edition-innehållet var av låg kvalitet, vilket skapade ännu mer ilska. En riktig relationskrasch mellan studio och spelare.
Duke Nukem Forever – när 14 år av väntan inte lönade sig
”Duke Nukem Forever” hade nästan blivit en legend bara för att det aldrig släpptes. Utvecklingen drog ut på tiden i över ett decennium – och när spelet väl kom ut 2011, hade världen gått vidare. Grafik, humor och gameplay kändes föråldrat, och vad som kunde blivit en comeback slutade med gäspningar. Spelare kritiserade allt från design till kontrollsystem, och Duke själv kändes mer som en relik än en hjälte.
No Man’s Sky – löften som inte höll
Det var en av de mest hajpade releaserna någonsin. ”No Man’s Sky” lovade en oändlig galax att utforska, full av mysterier, basbyggande och äventyr. Men vid lanseringen 2016 saknades stora delar av det som utlovats. Många kände sig lurade, och spelet sågades i recensioner.
Men till skillnad från andra floppar har Hello Games faktiskt lyckats vända skutan – tack vare år av uppdateringar och nytt innehåll. Det började som en flopp, men slutade som en redemption arc.
Babylon’s Fall – Square Enix glömde varför folk spelar
När ett actionspel från stora namn som Square Enix och PlatinumGames släpps, förväntar man sig något rejält. Men ”Babylon’s Fall” 2022 visade sig vara ett tomt, repetitivt och generiskt live service-spel som ingen riktigt bad om. Trots storslagna trailers var spelupplevelsen seg, tråkig och saknade både charm och djup.
Det blev snabbt ett av de mest övergivna spelen på Steam – och servrarna stängdes ner mindre än ett år senare.
Spelvärlden minns
Vad lär man sig av de här flopphistorierna? Kanske att stora namn och hög budget inte räcker. Ibland handlar det mer om tajming, lyhördhet och en ärlig relation till spelarna. Missar man det, spelar det ingen roll hur flashigt det ser ut – publiken känner direkt när något inte stämmer.
Och även om några av spelen på listan lyckades rädda sitt rykte med tiden, kommer de alltid vara exempel på hur fel det kan gå. Med andra ord: det är inte lätt att göra ett spel, men det är väldigt lätt att sumpa det.
Och vet du vad? Det lär inte vara sista gången vi ser en rejäl spelflopp. Spelvärlden rör på sig snabbt – ibland för snabbt för sitt eget bästa.