Bild från wikimediacommons.
Den välkände kocken, Max Mariola, kommenterade den carbonara på burk som presenteras av varumärket Heinz, en produkt som kommer att finnas tillgänglig på den brittiska marknaden från och med september.
”Det är en förolämpning mot vårt kök”. Den romerske kocken Max Mariola skräder inte orden när han kommenterar den carbonara på burk som varumärket Heinz för några dagar sedan presenterade för den brittiska marknaden. En lansering som skapar debatt i Italien, och många lokala kockar har uttryckt negativa åsikter om denna nya produkt, medan matlagningspurister förfasas över tanken på att ta färdigkokt spaghetti ur en burk och värma upp den.
Carbonara på burk kostar mindre än 30 kronor
Varumärket Heinz har tillkännagivit marknadslanseringen av spaghetti carbonara i en burk. De kallar det ett ”idiotsäkert” smart italienskt recept som är utformat för Generation Z, som ”inte känner för att laga mat”. Priset? Mindre än 2,50 euro per paket eller 2 pund.
För Heinz är pastan på burk en slags present till Generation Z, som enligt varumärket har liten lust och intresse av att försöka sig på matlagningsrecept. Carbonara på burk kan värmas direkt i mikrovågsugnen.
”Carbonara i en burk? Bara massor av socker och inga ägg”
Den här nya produkten övertygar inte alls den välkände kocken Max Mariola i en intervju med fanpage.it.
– ”Det finns 15, 16 ingredienser i den och bland dem finns inget ägg”, förklarar Mariola, ”så det här är ingen carbonara. Å andra sidan finns det massor av sockerarter”, förklarar Max Mariola i en intervju. ”Vårt kök är ett fräscht kök som består av äkta produkter, medan det här bara är ett hopkok av stuffa. Jag hoppas att den inte kommer till Italien, för vem skulle köpa en sådan sak?”
Frågan är om italienarna är medvetna om de olika maträtterna som vi i Sverige har haft på burk i decennier?
Andra nyheter om Italien.